Waar komt BMI vandaan?

De fundamenten van de BMI, oftewel de Quetelet index, werden ontwikkeld door de Belg Adolphe Quetelet tussen 1830 en 1850. Destijds werd het door hem “sociale fysica” genoemd, maar de term BMI komt uit de juli 1972 editie van “The Journal of Chronic Diseases”. Het was een reactie op de toenemende obesitasepidemie in welvarende westerse landen. Doordat het zo simpel is werd het al snel populair (ook al wordt de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid in twijfel getrokken).

Internationaal worden vaak ook andere waarden gehanteerd wat categoriseren betreft. In Hong Kong gebruiken ze bijvoorbeeld deze categorieën:

  • BMI minder dan 18,5: Ondergewicht
  • BMI 18,5 tot 23: Standaard
  • BMI 23 tot 25: Licht overgewicht
  • BMI 25 tot 30: Matig overgewicht
  • BMI 30+: Ernstig overgewicht (obesitas)

Groot verschil, toch? Dit benadrukt het feit dat veel van dit soort concepten niet vast staan en open zijn voor eigen interpretatie. Het is geen harde wetenschap zoals fysica en chemie, vol natuurwetten en vaste formules die meetbare waarden opleveren. Natuurlijk is dit geen excuus om totaal niet te geloven in wat wordt berekend: als je BMI boven de 30 is heb je nog altijd wat aanpassingen nodig om een gezond leven te leiden. Lees daarom snel verder om je leven gezonder te maken met deze tips.

Tip 1: Ga meer bewegen

Beweging is erg goed voor de mens. Wij zijn gebouwd om te jagen en verzamelen en om rond te trekken. Vroeger kregen we genoeg beweging, dit is ook te zien aan de atletische bouw van onse voorouders. Zorg dat jij ook weer een fit en atletisch lichaam hebt. Zeker als je in de zomer op het strand wilt gaan liggen met een mooi figuur, dan moet je nu gaan beginnen met droog trainen oftewel afvallen!

Tip 2: Eet minder snelle koolhydraten

Koolhydraten geven ons energie en dat heeft ons lichaam dagelijks nodig, maar niet iedere koolhydraat is hetzelfde. Zo heb je langzame (complexe) koolhydraten en snelle (eenvoudige) koolhydraten. Complexe koolhydraten bevatten veel vezels wat goed is voor onze darmen, snelle koolhydraten bevatten deze niet. Een ander verschil is de snelheid van de vertering. Zoals de naam al doet vermoeden wordt de ene koolhydraat een stuk sneller verteerd dan de ander en hierdoor krijg je pieken in je bloedsuikerspiegel. Kies zoveel mogelijk voor complexe koolhydraten, hierdoor met je langer verzadigd en kun je de energie langer gebruiken. Complexe koolhydraten vind je onder andere in volkoren producten.

Tip 3: Eet meer groenten

Groente is zoals je vast wel weet erg gezond. Het voordeel van groente is dat het nauwlijk calorieën bevat en veel gezonde voedingsstoffen. Het is niet voor niets dat je onbeperkt groente kunt eten als je wilt afvallen. Alle groente is gezond, maar de groene groenten hebben nog extra veel voordelen. Probeer alle kleuren groente te combineren voor de inname van alle voedingsstoffen.

Read More