Fase 1 van het eiwitdieet

Als je kiest voor een eiwitdieet om overtollige kilo’s kwijt te geraken, kan je best goed geïnformeerd aan de slag gaan. Een dergelijk dieet kan immers bijzonder succesvol zijn, maar het is wel goed om de spelregels te kennen zodat je jezelf de beste kansen biedt op een geweldig resultaat. Eerst en vooral is het van belang te weten dat een eiwitdieet kan worden ingedeeld in verschillende fasen. De eerste fase is ook meteen de belangrijkste fase.

Flink doorbijten

De eerste fase van een eiwitdieet is de moeilijkste fase. Het omvat zowat de helft van het te volgen traject. Met andere woorden: de eerste 50 tot zelfs 60 % van je gewichtsverlies bereik je in de eerste fase van het dieet. Als je bijvoorbeeld 16 kilo wil afvallen, doorloop je de eerste fase totdat de weegschaal aangeeft dat je al 8 kilo minder weegt. Dan pas ga je over naar de volgende fase. De duur van deze eerste fase is afhankelijk van een aantal factoren:

  • het aantal kilo’s dat je in totaal wil verliezen (het is immers makkelijker om 50 % van in totaal 10 kilo te verliezen, dan 50 % van 20 kilo)
  • je lichaamsbouw
  • je inzet

Ketose

De belangrijkste reden voor het grootste gewichtsverlies in deze fase is de zogenaamde ketose. Je lichaam gaat de lichaamseigen vetten aanspreken en verbranden omdat jij geen, of in ieder geval een stuk minder, koolhydraten binnenkrijgt. Het is een natuurlijke reactie van je lichaam om deze eigen vetten te verbranden zodat de spiermassa blijft behouden. Zodra je echter weer extra koolhydraten gaat eten, zal deze verbranding afnemen en verlies je ook weer minder gewicht. Om de koolhydraten te vermijden, kan je dus maar best:

  • geen brood, aardappelen, pasta en rijst eten (tenzij het gaat om speciale eiwitrijke dieetvarianten)
  • geen vruchtensappen en frisdranken drinken (tenzij je kiest voor suikervrije en light varianten)

Tussendoortjes

Een eiwitdieet kenmerkt zich door een succesvol resultaat, maar vraagt dus ook om de nodige inspanningen en een groot doorzettingsvermogen. Als je je eetpatroon zodanig gaat aanpassen, dat je de inname van koolhydraten tot een absoluut minimum beperkt, kan je natuurlijk wel een keertje honger hebben tussen de aangepaste maaltijden door. Je kan dan gelukkig wel terugvallen op speciale proteïnesnacks (zoals repen of eiwitchips). Een andere mogelijkheid is het eten van (extra) groentes in een salade, uit de wok of in soepvorm.

Snacks rijk aan eiwit

 

Read More